Ogólnopolska Konferencja Zdrowia Psychicznego
Zdrowie w Twojej Głowie


23-24.10.2021
Uczestnictwo czynne: MS Teams
Uczestnictwo bierne: Transmisja online
Transmisja Online
Niezależne Zrzeszenie Studentów, Koło Badań Psychologicznych “Experior” Uniwersytetu Gdańskiego oraz Krajowa Reprezentacja Doktorantów zapraszają na ogólnopolską konferencję zdrowia psychicznego “Zdrowie w Twojej głowie”, odbywającą się w dniach 23-24 października 2021 roku na platformie MS Teams.
Zdrowie psychiczne jest wartością nadrzędną. Pozwala jednostce na prawidłowe funkcjonowanie w wielu zakresach codziennego życia. Według Narodowego Testu Zdrowia, przeprowadzonego w 2020 roku, aż co 10 ankietowany ma zdiagnozowaną depresję. Aż jedna czwarta Polaków określa swój stan zdrowia psychicznego jako gorszy od swoich rówieśników, a prawie co trzeci Polak wskazuje na nadmierne wyczerpanie pracą, mające skutki psychiczne oraz somatyczne. Raport Centrum Analiz NZS, dotyczący wsparcia psychologicznego na polskich uczelniach, wskazuje, że aż 64% ankietowanych studentów uznaje dostęp do pomocy psychologicznej za niewystarczający.
Celem konferencji “Zdrowie w twojej głowie” jest zwrócenie uwagi na pogarszający się stan zdrowia psychicznego Polaków, ze szczególnym uwzględnieniem grupy studentów i doktorantów, a także popularyzowanie tematyki dobrostanu psychicznego oraz równego i powszechnego dostępu do pomocy psychologicznej i psychiatrycznej.
Harmonogram
9:00
Oficjalne otwarcie konferencji.
Głos zabiorą przedstawiciele organizatorów konferencji:
Niezależne Zrzeszenie Studentów Krajowa Reprezentacja Doktorantów Koło Badań Psychologicznych “Experior”
10:30-12:30 - I panel
Stan zdrowia psychicznego Polaków. Tendencje ogólne. Prelegenci: Dr Jacek Moskalewicz i prof. Jacek Wciórka Temat wystąpienia: EZOP II – kompleksowe badanie stanu zdrowia psychicznego i jego uwarunkowań Dr Paweł Atroszko i Koło Badań Psychologicznych “Experior” Temat wystąpienia: Potencjał kół naukowych w Polsce w podejmowaniu wyzwań związanych ze zdrowiem psychicznym oraz problematyka patologicznego dążenia do produktywności
Moderator: Bartłomiej Budziła
13:00-15:00 - II panel
Dostęp do opieki psychologicznej i psychiatrycznej w Polsce. Wpływ pandemii COVID-19 na dobrostan psychiczny. Prelegenci: Dr Katarzyna Julia Kowalska Temat wystąpienia: Dostęp do wsparcie psychologicznego studentów i studentek w Polsce. Stan aktualny i postulowany. Prof. Dominika Dudek Temat wystąpienia: Potrzeby po pandemiiDr Piotr Toczyski Temat wystąpienia: Czy w Polsce jest już miejsce na lokalne sojusze i internetowe narzędzia przeciw depresji? Dr Tomasz Rowiński Temat wystąpienia: Reforma w psychiatrii dzieci i młodzieży: szanse i ryzyko rozwoju sieci referencyjnej w pandemii COVID-19
Moderator: Alicja Książek
16:00-18:00 - III panel
Edukacja a zdrowie psychiczne. Prelegenci: Prof. Dorota Klus-Stańska Temat wystąpienia: Gdy nauczanie szkodzi zamiast pomagać w rozwoju Prof. Bogusław Śliwerski Prof. Marta Bogdanowicz Temat wystąpienia: Niepowodzenia szkolne zagrożeniem zdrowia psychicznego – na przykładzie dysleksji
Moderator: dr Paweł Atroszko
10:00-11:00 - I panel
Oficjalne otwarcie: Dyskusja ekspercka nad dotychczasowymi badaniami dotyczącymi zdrowia psychicznego społeczności doktoranckiej.
11:15-12:15 - II panel
W czym tkwi problem?- diagnoza przyczyn trudności psychicznych wśród młodych naukowców.
12:30-13:30 - III panel
Stres, depresja, wypalenie zawodowe- perspektywa doktorantek i doktorantów.
14:00-15:00 - IV panel
Podaj dalej-prewencja i dobre praktyki dotyczące zdrowia psychicznego. Jak rozpoznawać, zapobiegać i leczyć.
15:15-15:45 - V panel
Podsumowanie dyskusji
16:00-18:00 - Debata społeczna
Problemy opieki psychologicznej i psychiatrycznej w Polsce oraz potencjalne rozwiązania
Goście debaty:
Prof. Dominika Dudek
Prof. Marta Bogdanowicz
Prof. Dorota Klus-Stańska
Prof. Bogusław Śliwerski
Dr Jacek Moskalewicz
Dr Piotr Toczyski
Dr Tomasz Rowiński
Dariusz Poznański
Moderatorzy debaty: Dr Paweł Atroszko, Patrycja Uram
Komitet naukowy
Prof. Marta Bogdanowicz
Uniwersytet Gdański
Dr Jacek Moskalewicz
Instytut Psychiatrii i Neurologii w Warszawie
nt kondycji psychicznej mieszkanców Polski (EZOP, EZOP II). Autor lub współautor ponad 300 publikacji naukowych. Gość audycji Radia TOK FM.
Dr Tomasz Rowiński
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
Wśród jego zainteresowań badawczych znajdują się problematyka zaburzeń psychicznych, w tym zwłaszcza zaburzenia osobowości, problematyk zdrowia psychicznego oraz zagadnienia związane ze strukturą osobowości zdrowej i zaburzonej.
Dr Piotr Toczyski
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
finansowanego ze środków 3rd Health Programme Komisji Europejskiej. Celem przedsięwzięcia jest stworzenie i uruchomienie w kilku krajach Europy internetowych aplikacji służących użytkownikom do samooceny własnego dobrostanu oraz przeprowadzenie wielopoziomowych interwencji na rzecz publicznego zdrowia psychicznego.
Dr Katarzyna Julia Kowalska
Wyższa Szkoła Nauk Społecznych Pedagogium w Warszawie
(w tym osobom żyjącym z HIV, bezdomnym). Członek zarządu European Network for Clinical Legal Education. Trenerka i ekspertka w zakresie metodologii pracy z klientem i udzielania wsparcia prawnego najbardziej potrzebującym grupom społecznym. Prowadzi indywidualną kancelarię radcy prawnego.
Prof. Dominika Dudek
Uniwersytet Jagielloński
Aktualnie prezes-elekt Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego (PTP). Jest Redaktorem Naczelnym czasopisma Psychiatria Polska oraz członkiem Rady Naukowej Instytutu Psychiatrii i Neurologii. Jej dorobek obejmuje kilkaset publikacji naukowych oraz szereg książek i rozdziałów w podręcznikach poświęconych psychiatrii. Zajmuje się nauczaniem psychiatrii zarówno lekarzy, jak i studentów. Jest kierownikiem Kliniki Psychiatrii Dorosłych Collegium Medicum UJ. Prowadzi liczne wykłady szkoleniowe, organizuje ogólnopolskie konferencje, na które przyjeżdżają setki słuchaczy. Jest współautorem obowiązujących w Polsce standardów leczenia zaburzeń psychicznych.
Prof. Dorota Klus-Stańska
Uniwersytet Gdański
Jest autorkom wielu prac naukowych w tych dziedzinach. Zajmuje się przede wszystkim badaniem procesów kształcenia w szkole oraz mechanizmów wytwarzanych przez nią barier w rozwoju uczniów. Działa również jako redaktor naczelna czasopisma “Problemy Wczesnej Edukacji, którego jest założycielką, i jako wiceprzewodniczącą Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk, w którym kieruje także Zespołem Dydaktyki.
Dr Edyta Charzyńska
Uniwersytet Śląski
Prof. Agnieszka Cybal-Michalska
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
głównie psychologii klinicznej dziecka, dysleksji rozwojowej, leworęczności, profilaktyki niepowodzeń szkolnych oraz terapii pedagogicznej. Jest autorką lub współautorką wielu narzędzi diagnostycznych, np. Skali Ryzyka Dysleksji jak i Metody Dobrego Startu. W jej dorobku znajduje się ponad 300 publikacji, w tym 40 książek i publikacji zwartych. Została odznaczona Odznaką Honorową za Zasługi dla Ochrony Praw Dziecka, Orderem Uśmiechu. Polskie Towarzystwo Psychologiczne przyznało jej medal Zasłużona dla polskiej psychologii.
Dr Paweł Atroszko
Uniwersytet Gdański
w kategorii Opiekun Roku za opiekę nad KBP “Experior”. Laureat krajowych i międzynarodowych stypendiów i nagród, między innymi I Nagrody dla Najlepszej Pracy Doktorskiej w Obszarze Edukacji w Międzynarodowym Konkursie Emerald/Higher Education Teaching and Learning Association. Odznaczony Medalem Komisji Edukacji Narodowej.
Prof. Anna Kwiatkowska
Instytut Psychologii PAN głównie psychologii klinicznej dziecka, dysleksji rozwojowej, leworęczności, profilaktyki niepowodzeń szkolnych oraz terapii pedagogicznej. Jest autorką lub współautorką wielu narzędzi diagnostycznych, np. Skali Ryzyka Dysleksji jak i Metody Dobrego Startu. W jej dorobku znajduje się ponad 300 publikacji, w tym 40 książek i publikacji zwartych. Została odznaczona Odznaką Honorową za Zasługi dla Ochrony Praw Dziecka, Orderem Uśmiechu. Polskie Towarzystwo Psychologiczne przyznało jej medal Zasłużona dla polskiej psychologii.
Dr Agnieszka Małek
Akademia Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku w kategorii Opiekun Roku za opiekę nad KBP “Experior”. Laureat krajowych i międzynarodowych stypendiów i nagród, między innymi I Nagrody dla Najlepszej Pracy Doktorskiej w Obszarze Edukacji w Międzynarodowym Konkursie Emerald/Higher Education Teaching and Learning Association. Odznaczony Medalem Komisji Edukacji Narodowej.
Prof. Agnieszka Popiel
Humniastycznospołeczny Uniwersytet SWPSgłównie psychologii klinicznej dziecka, dysleksji rozwojowej, leworęczności, profilaktyki niepowodzeń szkolnych oraz terapii pedagogicznej. Jest autorką lub współautorką wielu narzędzi diagnostycznych, np. Skali Ryzyka Dysleksji jak i Metody Dobrego Startu. W jej dorobku znajduje się ponad 300 publikacji, w tym 40 książek i publikacji zwartych. Została odznaczona Odznaką Honorową za Zasługi dla Ochrony Praw Dziecka, Orderem Uśmiechu. Polskie Towarzystwo Psychologiczne przyznało jej medal Zasłużona dla polskiej psychologii.
Prof. Andrzej Kiejna
w kategorii Opiekun Roku za opiekę nad KBP “Experior”. Laureat krajowych i międzynarodowych stypendiów i nagród, między innymi I Nagrody dla Najlepszej Pracy Doktorskiej w Obszarze Edukacji w Międzynarodowym Konkursie Emerald/Higher Education Teaching and Learning Association. Odznaczony Medalem Komisji Edukacji Narodowej.
Prof. Jan Cieciuch
głównie psychologii klinicznej dziecka, dysleksji rozwojowej, leworęczności, profilaktyki niepowodzeń szkolnych oraz terapii pedagogicznej. Jest autorką lub współautorką wielu narzędzi diagnostycznych, np. Skali Ryzyka Dysleksji jak i Metody Dobrego Startu. W jej dorobku znajduje się ponad 300 publikacji, w tym 40 książek i publikacji zwartych. Została odznaczona Odznaką Honorową za Zasługi dla Ochrony Praw Dziecka, Orderem Uśmiechu. Polskie Towarzystwo Psychologiczne przyznało jej medal Zasłużona dla polskiej psychologii.
Prof. Paweł Jurek
w kategorii Opiekun Roku za opiekę nad KBP “Experior”. Laureat krajowych i międzynarodowych stypendiów i nagród, między innymi I Nagrody dla Najlepszej Pracy Doktorskiej w Obszarze Edukacji w Międzynarodowym Konkursie Emerald/Higher Education Teaching and Learning Association. Odznaczony Medalem Komisji Edukacji Narodowej.
Prof. Małgorzata Lipowska
głównie psychologii klinicznej dziecka, dysleksji rozwojowej, leworęczności, profilaktyki niepowodzeń szkolnych oraz terapii pedagogicznej. Jest autorką lub współautorką wielu narzędzi diagnostycznych, np. Skali Ryzyka Dysleksji jak i Metody Dobrego Startu. W jej dorobku znajduje się ponad 300 publikacji, w tym 40 książek i publikacji zwartych. Została odznaczona Odznaką Honorową za Zasługi dla Ochrony Praw Dziecka, Orderem Uśmiechu. Polskie Towarzystwo Psychologiczne przyznało jej medal Zasłużona dla polskiej psychologii.
Prof. Mariola Bidzan
w kategorii Opiekun Roku za opiekę nad KBP “Experior”. Laureat krajowych i międzynarodowych stypendiów i nagród, między innymi I Nagrody dla Najlepszej Pracy Doktorskiej w Obszarze Edukacji w Międzynarodowym Konkursie Emerald/Higher Education Teaching and Learning Association. Odznaczony Medalem Komisji Edukacji Narodowej.
Prof. Justyna Wojniak
Uniwersytet Pedagogiczny, Fundacja Sieci Kobiet Nauki głównie psychologii klinicznej dziecka, dysleksji rozwojowej, leworęczności, profilaktyki niepowodzeń szkolnych oraz terapii pedagogicznej. Jest autorką lub współautorką wielu narzędzi diagnostycznych, np. Skali Ryzyka Dysleksji jak i Metody Dobrego Startu. W jej dorobku znajduje się ponad 300 publikacji, w tym 40 książek i publikacji zwartych. Została odznaczona Odznaką Honorową za Zasługi dla Ochrony Praw Dziecka, Orderem Uśmiechu. Polskie Towarzystwo Psychologiczne przyznało jej medal Zasłużona dla polskiej psychologii.
Dr Ewa Pragłowska
Humniastycznospołeczny Uniwersytet SWPS w kategorii Opiekun Roku za opiekę nad KBP “Experior”. Laureat krajowych i międzynarodowych stypendiów i nagród, między innymi I Nagrody dla Najlepszej Pracy Doktorskiej w Obszarze Edukacji w Międzynarodowym Konkursie Emerald/Higher Education Teaching and Learning Association. Odznaczony Medalem Komisji Edukacji Narodowej.
Dr Lidia Zabłocka- Żytka
Akademia Pedagogiki Specjalnejgłównie psychologii klinicznej dziecka, dysleksji rozwojowej, leworęczności, profilaktyki niepowodzeń szkolnych oraz terapii pedagogicznej. Jest autorką lub współautorką wielu narzędzi diagnostycznych, np. Skali Ryzyka Dysleksji jak i Metody Dobrego Startu. W jej dorobku znajduje się ponad 300 publikacji, w tym 40 książek i publikacji zwartych. Została odznaczona Odznaką Honorową za Zasługi dla Ochrony Praw Dziecka, Orderem Uśmiechu. Polskie Towarzystwo Psychologiczne przyznało jej medal Zasłużona dla polskiej psychologii.
Komitet Organizacyjny
Dr Paweł Atroszko
Mgr Patrycja Uram
Mgr Jarosław Olszewski
Karolina Grzesiak
Bartłomiej Budziła
Natalia Woropay-Hordziejewicz
Mgr inż. Edyta Mazur
Mgr inż. Dominika Siegieda
Aleksandra Buźniak
Projekt EZOP II jest ogólnopolskim badaniem stanu zdrowia psychicznego mieszkańców Polski i jego uwarunkowań. Badanie realizowano na trzech próbach losowych: dzieci w wieku 0-6 lat, dzieci i młodzieży w wieku 7-17 lat oraz dorosłych mieszkańców w wieku 18 lat i więcej. Lącznie zrealizowano ponad 15 tysięcy wywiadow, z czego 12 tysięcy wśród dorosłych. Poziom realizacji próby przekraczał nieznacznie 60%. W badaniu wykorzystano międzynarodowe instrumenty badawcze.
Zaburzenia rozwojowe stwierdzono u około 15% dzieci do lat sześciu. Ich rozpowszechnienie na wsi przekracza 20% i jest prawie dwukrotnie wyższe niż w miastach.
Wśród dzieci w wieku 7-17 lat ponad 13% ma za sobą doświadczenia zaburzeń psychicznych. Dominuja zaburzenia nerwicowe (7,3%), zaburzenia impulsywne (3,3%) oraz zaburzenia nastroju (1,7%). Zaburzenia związane z używaniem substancji są udziałem 4,2% nastolatków. Rozpowszechnienie zaburzeń psychicznych wśród dzieci z rodzin korzystających z pomocy społecznej przekracza 20% i jest prawie dwukrotnie wyższe w porownaniu z pozostałymi dziećmi.
Zaburzenia psychiczne kiedykolwiek w życiu potwierdzono u co czwartego dorosłego mieszkańca naszego kraju. Dominują doświadczenia zaburzeń nerwicowych (15,7%), zaburzenia związane z używaniem substancji psychoaktywnych (7,3%), zaburzenia impulsywne (5%). Zaburzenia nastroju, głównie depresję ma za sobą co dwudziesty piąty dorosły. Największe, przekraczające jedną trzecią, rozpowszechnienie zaburzeń stwierdzono wśród osób z wykształceniem podstawowym. Zaburzenia psychiczne są doświadczeniem ponad jednej trzeciej osób rozwiedzionych lub wdów/wdowców oraz osób pozostających bez pracy (bezrobotnych, emerytów, rencistów).
Z pomocy specjalistycznej korzysta zaledwie kilkanaście procent osób mających za sobą doświadczenia zaburzeń psychicznych. Wynika to nie tylko z niedostatków psychiatrycznej opieki zdrowotnej ale w dużej mierze z wysokiego poziomu stygmatyzacji zarówno osób cierpiących na zaburzenia psychiczne jak i systemu opieki.
odpiętnowanie kryzysów psychicznych i rozwijanie wśród ludzi chęci
korzystania z pomocy psychologicznej, interwencji kryzysowej czy
wsparcia psychiatrycznego naszą uwagę przyciągają metody skupione na
pracy z mediami i społecznościami lokalnymi. Poprzez badanie w
działaniu sprawdzamy z zespołem współpracowników, czy w Polsce jest
dziś miejsce na spotkanie zdrowia publicznego w społeczności lokalnej
(public mental health) z internetowymi oddziaływaniami na rzecz
zdrowia psychicznego (digital mental health). Stosujemy metodę
aliansów przeciw depresji (AAD – alliance against depression)
wypracowaną przez międzynarodowe środowisko European Alliance Against
Depression (EAAD), która w europeizacyjnym impulsie dla globalnego
zdrowia psychicznego dotarła już także na inne kontynenty, np. do
Australii. W metodzie tej miejscowi animatorzy zaczynają tworzyć
lokalny sojusz, w którym formalnymi i nieformalnymi sojusznikami
zostają te osoby, instytucje i media zainteresowane danym miejscem,
które chcą upowszechniać w jego lokalnej społeczności pogląd, że
depresja może dotknąć każdego, jest prawdziwą chorobą i można ją
leczyć. Sojusz taki tworzymy w Śródmieściu Warszawy, korzystając z
grantu Trzeciego Programu o Zdrowiu UE
(https://sites.google.com/view/aliansprzeciwdepresji). A przy tym –
jako rozszerzenie lokalnych oddziaływań – wprowadzamy dla
certyfikowanych specjalistów zdrowia psychicznego w całej Polsce
niekomercyjne psychoedukacyjne narzędzie cyfrowe iFightDepression,
również wypracowane w EAAD. Certyfikowani specjaliści zdrowia
psychicznego – w tym psycholodzy udzielający wsparcia psychologicznego
studentom – mogą więc w trakcie trwania lokalnej interwencji
zaoferować swoim klientom i pacjentom w całej Polsce internetowe
narzędzie sfinansowane z funduszy UE.
Niepowodzenia w nauce czytania i pisania uwarunkowane specyficznymi / rozwojowymi zaburzeniami uczenia się występują u 10-13% populacji. Zagrożenie pojawienia się tych zaburzeń –ryzyko dysleksji – jest możliwe do dostrzeżenia w wieku poniemowlęcym, a szczególnie w wieku przedszkolnym. Dysponujemy narzędziami diagnostycznymi jak Skale ryzyka dysleksji lub metody oceny gotowości szkolnej, które pozwalają ustalić jakie funkcje uczestniczące w złożonym procesie uczenia się tych umiejętności szkolnych rozwijają się z opóźnieniem. Patomechanizm dysleksji ukazuje jak postępuje proces nieprawidłowego rozwoju psychomotorycznego, następnie zaburzeń uczenia się, a wreszcie emocjonalno- motywacyjnych, gdy oprócz zaburzeń procesów poznawczych, motorycznych utrudniających funkcjonowanie w szkole, pojawiają się oznaki takich zaburzeń jak wyuczona bezradność – depresja, fobia szkolna, nerwice, nieprawidłowe ukształtowanie osobowości, które zakłócają funkcjonowanie w życiu dorosłym.
Jak z tej perspektywy oceniać kierowane do rodziców pierwszoklasisty stwierdzenie pracowników niektórych poradni: ”proszę przyjść dzieckiem w czwartej klasie. Zbadamy i dostanie opinię ważną na maturze”.